erikavargasmat.blogg.se

Vill sprida mat och bakrecept till andra med matintresse. Jag vill ge er inspiration och hjälp med hur man lyckas i köket såväl till vardags som till fest.

Nokedli/ungersk pasta /spätsle

Publicerad 2012-11-04 13:27:00 i varmrätter

2 ägg
2 dl vatten
1/2 tsk salt
6 dl vetemjöl
4 msk olja
 
 
Gör så här
 
Vispa samman ägg,vatten,salt.
Tillsätt mjölet och arbeta samman allt med en träslev till en smidig deg.
Koka upp en kastrull rikligt med vatten och ha i salt ca 2 tsk.
Tryck igenom degen genom en klimpsikt alt ett durk slag med lite större hål ca 3 mm.
Koka pastan ca 3 minuter.
Tag upp pastan med en hålslev och lägg pastan i ett durkslag, skölj av och låt allt vatten rinna av.
 
Serveras till den ungersk köttgrytan eller andra grytor
 
 
 
 
Klimpsikten finns att köpa på www.ungerskmat.se
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matmamma

Hej alla matbloggare! Erika Varga-Persson heter jag ,är 49 år , gift med Mikael, har två underbara barn, som heter Angelica och Simon. Jag har ett brinnande intresse för matlagning och bakning. Spenderar mer än gärna tid i köket med att leka fram och prova nya recept. Min ambition är att ge dig som läsare kunskaper och framför allt modet att våga testa nya råvaror,smaker och tekniker. Har efter mycket efterfrågan från vänner och bekanta nu beslutat mig för att starta upp en blogg där jag med jämna mellanrum kommer att lägga ut recept på maträtter och bakverk.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela