erikavargasmat.blogg.se

Vill sprida mat och bakrecept till andra med matintresse. Jag vill ge er inspiration och hjälp med hur man lyckas i köket såväl till vardags som till fest.

Laxburgare m tomat rajta

Publicerad 2012-11-29 09:51:00 i varmrätter

 

 

Svenska folkets bästa recept

Alla bär vi på ett favoritrecept. Nu vill Expressen samla svenska folkets bästa recept och göra dig till Getingkock.  Veckans Getingkock Erika Varga bjuder på laxbiffar med tomatraita.

Veckans getingkock

Namn: Erika Varga Persson.  Ålder: 41.  Familj: Barnen Angelica, 16, och Simon, 8  Bor: Västerås.  Jobbar: Som fritidspedagog.  Om receptet: Jag tyckte att vanliga hamburgare kändes trista och började laborera lite i köket. Jag fastnade för fisk och piffade upp med lite indiska influenser. Det blev ett bra alternativ till McDonald's, tycker jag. Rätten går snabbt att laga och är både god och nyttig.

Laxbiffar med tomatraita

  Getingkock: Erika Varga, Västerås  INGREDIENSER  (4 port)  400 g laxfilé, skinn- och benfri  1 schalottenlök  1 tsk salt  1 1/2 krm vitpeppar  1 tsk färsk ingefära  1/2 påse (20 g) garam masala (indisk kryddblandning)  rivet skal av en lime  1 msk potatismjöl  cirka 1/2 dl matlagningsyoghurt  Tomatraita  1 stor tomat  1 1/2 dl matlagningsyoghurt  1 pressad vitlöksklyfta  1/2 tsk mald spiskummin  1/2 tsk salt

Så gör du:

  1. Börja med raitan: Hacka tomaten och blanda med resten av ingredienserna i en skål. Låt stå cirka 1/2 timme så att smakerna blandar sig.  2. Mixa laxen till färs i en mixer.  3. Skala och finhacka löken och pressa vitlöken.  4. Blanda löken med fiskfärsen i en skål.  5. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda till en jämn färs.  6. Forma små biffar och stek dem i smör, cirka 2 minuter på var sida.  7. Servera laxen med basmatris, tomatraita och frästa wokgrönsaker. Supergott, smalt och lättfixat. De här kryddiga laxbiffarna med svalkande yoghurtsås är hemlagad fast food när den är som bäst."

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matmamma

Hej alla matbloggare! Erika Varga-Persson heter jag ,är 49 år , gift med Mikael, har två underbara barn, som heter Angelica och Simon. Jag har ett brinnande intresse för matlagning och bakning. Spenderar mer än gärna tid i köket med att leka fram och prova nya recept. Min ambition är att ge dig som läsare kunskaper och framför allt modet att våga testa nya råvaror,smaker och tekniker. Har efter mycket efterfrågan från vänner och bekanta nu beslutat mig för att starta upp en blogg där jag med jämna mellanrum kommer att lägga ut recept på maträtter och bakverk.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela