erikavargasmat.blogg.se

Vill sprida mat och bakrecept till andra med matintresse. Jag vill ge er inspiration och hjälp med hur man lyckas i köket såväl till vardags som till fest.

Höstlik paj med ugnsbakade grönsaker

Publicerad 2012-10-10 14:22:00 i varmrätter

Pajdeg
75 gram kallt smör
2 dl vetemjöl
2dl grahams mjöl
1 tsk bakpulver
1 dl mjölk

Fyllning

1 liten zuccini
2 röda paprikor
1 rödlök
12 körsbärstomater
3 msk olivolja
1 vitlöks klyfta
2 tsk honung
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
färska timjan kvistar
1 näve svarta oliver
1 näve gröna oliver
150 g feta ost

Arbeta ihop degen
Kavla ut degen och lägg den i en pajform, vila kallt ca 40 minuter

Skiva zuccinin,skär paprikan i mindre bitar,klyfta löken ganska tunt och dela tomaterna
Ringla över oljan, honungen, pressa på vitlöken, timjamkvistar,strö över salt och peppar
Rosta allt i ugen ca20 minuter på 200 grader

Grädda pajskalet på 200 grader i 15 minuter,
ta ut formen ur ugnen ,lägg i grönsakerna, osten och oliverna,
Grädda yttreligare 10 minuter
Serveras som ensam vego rätt eller med något kallskuret kött som rostbiff kalkon pastrami eller något annat

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matmamma

Hej alla matbloggare! Erika Varga-Persson heter jag ,är 49 år , gift med Mikael, har två underbara barn, som heter Angelica och Simon. Jag har ett brinnande intresse för matlagning och bakning. Spenderar mer än gärna tid i köket med att leka fram och prova nya recept. Min ambition är att ge dig som läsare kunskaper och framför allt modet att våga testa nya råvaror,smaker och tekniker. Har efter mycket efterfrågan från vänner och bekanta nu beslutat mig för att starta upp en blogg där jag med jämna mellanrum kommer att lägga ut recept på maträtter och bakverk.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela