erikavargasmat.blogg.se

Vill sprida mat och bakrecept till andra med matintresse. Jag vill ge er inspiration och hjälp med hur man lyckas i köket såväl till vardags som till fest.

Skaldjurs chessecake

Publicerad 2012-11-19 14:43:00 i förrätter

250gram kavring
75 gram smält smör
 
 
Fyllning
 
300 gram philadelphia ost eller annan färsk ost
2 dl lätt cream fraiche
250 gram hackade skaldjur som kraftor, räkor eller crabsticks rökt lax går oxå bra
2 msk färsk hackad dill
1 msk citron saft
raspet av en citron
2 krm citron peppar
1 krm salt
10 cm hackad purjolök
4 gelatin blad som lags i kallt vatten ca 5 minuter
 
 
Garnering
 
250 gram räkor, eller rökt lax
gurkskivor
citron skivor
dill vippor
strimlad sallad
några körsbärs tomater
 
 
Mixa brödet i en mixer, tillsätt smöret.
Häll allt i en spring form 24 cm i diameter
 
 
Fyllning
 
Blanda samman allt till fyllningen.
Krydda.
Krama ur gelatinbladen och värm dem på svag värme i en kastrull.'
Tillsätt gelatinet i ost smeten.
Häll upp ostmassan på brödsmeten.
Ställ kallt ca 4 timmar, kan göras även göras dagen innan.
Garnera.
 
Serveras som förrätt ,räcker till 8 bitar

Kommentarer

Postat av: Eli

Publicerad 2012-11-19 17:43:16

Dagens nyhet den ska jag testa till helgen

Svar: Gör så Eli, du kommer inte att bli missnöjd!!Erika
Matmamma

Postat av: Bjarne

Publicerad 2012-11-19 19:16:33

Den ska jag prova göra vid tillfälle Erika. Den borde jag inte misslyckas med som dom där ungerska bröden.:-P
Den ser och verkar jättesmarrig!!!

Svar: Den är gudomligt god
Matmamma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matmamma

Hej alla matbloggare! Erika Varga-Persson heter jag ,är 49 år , gift med Mikael, har två underbara barn, som heter Angelica och Simon. Jag har ett brinnande intresse för matlagning och bakning. Spenderar mer än gärna tid i köket med att leka fram och prova nya recept. Min ambition är att ge dig som läsare kunskaper och framför allt modet att våga testa nya råvaror,smaker och tekniker. Har efter mycket efterfrågan från vänner och bekanta nu beslutat mig för att starta upp en blogg där jag med jämna mellanrum kommer att lägga ut recept på maträtter och bakverk.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela