erikavargasmat.blogg.se

Vill sprida mat och bakrecept till andra med matintresse. Jag vill ge er inspiration och hjälp med hur man lyckas i köket såväl till vardags som till fest.

Kryddig viltgryta

Publicerad 2012-10-23 09:59:00 i varmrätter

800 gram högrev av vilt kött älg, hjort eller annat kött, går även med nöt 2 msk olja 1 kött buljong 2 dl röd vin alt vatten 1 strimlad purjolök 1 pressad vitlök 2 msk tomat pure 2 krm kardemumma 1/2 kanel stång 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar 2 msk vetemjöl 2 dl cream fraiche 2 st strimalde röda paprikor Skär köttet i strimlor Stek köttet i en gryta i oljan, tillsätt kryddorna och låt det fräsa med lite Smula ner buljongen och späd med vinet alt vattnet Sjud under lock ca 50 minuter Tillsätt purjolöken, tomatpuren, salt och peppar Rör ut mjölet i cream fraichen och ha ner det i grytan Sjud allt i ca 10 minuter Lägg i paprikan sjud ytterligare 5 min Serveras med Jordnötter ananas Ris mango chutney

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matmamma

Hej alla matbloggare! Erika Varga-Persson heter jag ,är 49 år , gift med Mikael, har två underbara barn, som heter Angelica och Simon. Jag har ett brinnande intresse för matlagning och bakning. Spenderar mer än gärna tid i köket med att leka fram och prova nya recept. Min ambition är att ge dig som läsare kunskaper och framför allt modet att våga testa nya råvaror,smaker och tekniker. Har efter mycket efterfrågan från vänner och bekanta nu beslutat mig för att starta upp en blogg där jag med jämna mellanrum kommer att lägga ut recept på maträtter och bakverk.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela