erikavargasmat.blogg.se

Vill sprida mat och bakrecept till andra med matintresse. Jag vill ge er inspiration och hjälp med hur man lyckas i köket såväl till vardags som till fest.

Toast Skagen

Publicerad 2012-11-03 11:47:00 i förrätter

300 gram färska räkor
3 msk hackad dill
1/2 msk pressad citron
1/2 msk riven pepparrot kan uteslutas
2 msk majonäs
2 msk cream fraiche
4 skivor vitt bröd
50 gram löj eller sikrom
dillvippor
4 citron skivor
lite svartpeppar
 
 
Skala räkorna och hacka dem grovt.
Blanda sammana räkor,dill citronsaft,majonäs,cream fraiche.
Stek brödskivorna i lite smör gyllene eller rosta dem i en brödrost.
lägg röran på brödskivorna.
Toppa med en klick rom och garnera med dill och citron.
Mal gärna över lite svart peppar.
 
Denna förrätt är en av Sveriges mest serverade förrätter.
lanserades av  kocken Tore Wretman på 50-talet.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matmamma

Hej alla matbloggare! Erika Varga-Persson heter jag ,är 49 år , gift med Mikael, har två underbara barn, som heter Angelica och Simon. Jag har ett brinnande intresse för matlagning och bakning. Spenderar mer än gärna tid i köket med att leka fram och prova nya recept. Min ambition är att ge dig som läsare kunskaper och framför allt modet att våga testa nya råvaror,smaker och tekniker. Har efter mycket efterfrågan från vänner och bekanta nu beslutat mig för att starta upp en blogg där jag med jämna mellanrum kommer att lägga ut recept på maträtter och bakverk.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela